Internal branding is eigenlijk heel simpel., maar niet vanzelfsprekend. Je zorgt ervoor dat alles wat je naar de buitenwereld toe belooft, waarmaakt in het gedrag van het merk. Alles wat je als merk uitstraalt en uitdraagt is voelbaar in het contact dat je als klant en als medewerker ervaart. Dus niet alleen het product of de dienst voldoet aan de verwachting, maar ook de manier waarop er met je omgegaan wordt als klant of als medewerker. Eigenlijk hoef ik dan ook niet meer uit te leggen waarom internal branding zo belangrijk is. Want we zijn het allemaal eens dat de manier waarop er met je omgegaan wordt, zeker zo belangrijk is als hetgeen wat er daadwerkelijk (op)geleverd wordt.
10 resultaten die je kunt bereiken als je het goed doet:
Het enige wat een beetje spannend is, is dat je een cultuur ontwikkelt waarin je van elkaar verlangt dat er gespiegeld wordt. Niet op wat we wel en niet leuk vinden, maar op gepast gedrag is t.o.v. de merkbelofte. Bijna iedereen vindt het lastig om feedback te incasseren, zeker als je als ondernemer zo veel hebt geïnvesteerd in het bouwen van jouw business. Maar hoe fijn is het, als het een tweede natuur wordt dat jouw medewerkers, of jouw collega’s jou alert maken op ‘niet merkwaardig’ gedrag. Zo kun je intern altijd de verbinding maken met extern, want je spiegelt continu wat je levert en of dit past bij wat je hebt beloofd. Dus geen verrassingen in de manier waarop iemand behandeld wordt en geen keuzestress meer. Want keuzes maken is vanaf nu veel makkelijker, je kijkt of het past bij de waarden van het merk en handelt ernaar. Net zoals je dat doet in je privéleven.
Maar het is momenteel zo hectisch, te weinig personeel voor te veel werk, nieuwe mensen net begonnen, de agenda’s zitten de komende maanden al vol etc. Allemaal redenen om het niet te doen? Nee, want hoe sneller je gaat spiegelen hoe eerder jouw doelen bereikt worden. Oh ja, in de spiegel kijken is daarna ook fijner, want je doet wat je belooft.