NOVEMBER 2022
Zo reflecteer je over dit jaar op cijfers én gedrag

De term branding kennen we allemaal wel. We weten namelijk wel hoe we gezien willen worden en welke onderscheidende waarden het goed doen in de markt. Maar wat is internal branding eigenlijk, en nog belangrijker wat bereik je ermee?

Simpel, maar niet vanzelfsprekend

Internal branding is eigenlijk heel simpel., maar niet vanzelfsprekend. Je zorgt ervoor dat alles wat je naar de buitenwereld toe belooft, waarmaakt in het gedrag van het merk. Alles wat je als merk uitstraalt en uitdraagt is voelbaar in het contact dat je als klant en als medewerker ervaart. Dus niet alleen het product of de dienst voldoet aan de verwachting, maar ook de manier waarop er met je omgegaan wordt als klant of als medewerker. Eigenlijk hoef ik dan ook niet meer uit te leggen waarom internal branding zo belangrijk is. Want we zijn het allemaal eens dat de manier waarop er met je omgegaan wordt, zeker zo belangrijk is als hetgeen wat er daadwerkelijk (op)geleverd wordt.

Nog niet overtuigd?

10 resultaten die je kunt bereiken als je het goed doet:

  1. medewerkers die zich intrinsiek verbonden voelen met de waarden van het merk
  2. medewerkers die zich door de verbondenheid fijner voelen op hun werk
  3. medewerkers die zich gaan gedragen naar de waarden van het merk
  4. de oorsprong van het merk (en dus de idealen van de oprichters) spreekt door in alle vormen van communicatie met en door het merk. Hoe oud het merk ook is
  5. een onderscheidend merk met een herkenbare cultuur, waar je wel of niet bij wilt horen
  6. klanten die bewust kiezen voor jouw merk omdat het past bij hun eigen waarden en overtuigingen, dus geen klanten die eigenlijk niet bij je passen en vaak veel tijd kosten
  7. klanten die loyaal zijn en zelfs ambassadeurs worden van jouw merk, dus andere klanten aandragen
  8. een open cultuur waarin mensen elkaar respecteren en elkaar mogen spiegelen op ‘merkwaardig’ gedrag. Altijd vanuit de merkwaarden. Dus ook bottum up
  9. een authentiek merk dat zich intern gedraagt naar wat hij extern belooft
  10. een basis voor gezonde groei, de keuze is aan jou hoe snel en hoe groot je wilt groeien

Een tweede natuur

Het enige wat een beetje spannend is, is dat je een cultuur ontwikkelt waarin je van elkaar verlangt dat er gespiegeld wordt. Niet op wat we wel en niet leuk vinden, maar op gepast gedrag is t.o.v. de merkbelofte. Bijna iedereen vindt het lastig om feedback te incasseren, zeker als je als ondernemer zo veel hebt geïnvesteerd in het bouwen van jouw business. Maar hoe fijn is het, als het een tweede natuur wordt dat jouw medewerkers, of jouw collega’s jou alert maken op ‘niet merkwaardig’ gedrag. Zo kun je intern altijd de verbinding maken met extern, want je spiegelt continu wat je levert en of dit past bij wat je hebt beloofd. Dus geen verrassingen in de manier waarop iemand behandeld wordt en geen keuzestress meer. Want keuzes maken is vanaf nu veel makkelijker, je kijkt of het past bij de waarden van het merk en handelt ernaar. Net zoals je dat doet in je privéleven.

Dus doen wat je belooft!

Maar het is momenteel zo hectisch, te weinig personeel voor te veel werk, nieuwe mensen net begonnen, de agenda’s zitten de komende maanden al vol etc. Allemaal redenen om het niet te doen? Nee, want hoe sneller je gaat spiegelen hoe eerder jouw doelen bereikt worden. Oh ja, in de spiegel kijken is daarna ook fijner, want je doet wat je belooft.

Wil jij ook waarmaken wat je belooft? Wacht niet met internal branding